Organizacja ślubu krok po kroku

Jak zorganizować ślub?

Przede wszystkim zdefiniujmy co kryje się pod tym terminem „organizacja ślubu”.  Chodzi tu zarówno o całość imprezy, czyli  ślub i wesele. Jednak przy organizowaniu dobrze jest je rozdzielić. Będzie nam wygodniej.  Dobrze jest sporządzić wcześniej terminarz i dokładnie zaplanować wszystkie działania. Najpierw Młodzi sami powinni się porozumieć co do terminu, miejsca i stylu ceremonii ślubnej i wesela. Następnie rodziny Państwa Młodych na wspólnym spotkaniu powinny ustalić szczegóły:  kto, ile i za co płaci, kto i za co jest odpowiedzialny. Trzymając się terminarza wszyscy zainteresowani mogą brać się do przygotowywania najważniejszej w życiu ceremonii.

A więc, co konkretnie ważne jest w przygotowaniu samego ślubu?

Przede wszystkim Młoda Para wybiera i zamawia ślubne stroje wraz z dodatkami. Jeśli Młodzi zdecydowali się na ślub w Urzędzie Stanu Cywilnego i drugi w kościele, powinni przygotować dwa zestawy ślubnych kreacji.  Ślub w urzędzie zazwyczaj poprzedza główną kościelną uroczystość. Nie muszą na nim być goście. Wystarczą rodzice Państwa Młodych, dziadkowie i świadkowie.  Ubiór Panny Młodej ma być rzecz jasna odświętny, ale  niekoniecznie biały.  Dopuszczalne są tu wszystkie kolory.  Nie musi być to również sukienka. Dobrym rozwiązanie to  żakiet i spódnica w komplecie. Panna Młoda może, choć nie musi trzymać w ręku bukiet kwiatów. Na urzędową uroczystość powinien on być skromny, nie zwisający. Pan Młody oczywiście w garniturze. Smoking i frak nie są wskazane.  Na ślub cywilny Państwo Młodzi mogą przyjechać zwyczajnym samochodem osobowym. Nie trzeba wynajmować limuzyny.  Należy zadbać, aby po zakończeniu urzędowej ceremonii wychylić tradycyjną lampkę szampana. To doda odświętnego charakteru cywilnej ceremonii. 

Jeśli jednak ceremonia w urzędzie Stanu cywilnego jest główną i jedyną, traktujemy ją inaczej. Wtedy jak najbardziej na miejscu będzie biała suknia, welon, limuzyna, a nawet dorożka, goście, sypanie ryżem i towarzyszenie zespołu muzycznego. 

A jak przygotować ceremonię kościelną?

Oczywiście dużo wcześniej dopełniamy wszelkich formalności i uzgadniamy z pastorem, czy księdzem zasady korzystania z sali nabożeństwa, czy kościoła. Salę i kościół dekorujemy odświętnie. Kwiaty są zawsze eleganckie i na miejscu. Można ozdobić  bukiecikami każdą z kościelnych ławek, a kosze kwiatów postawić w pobliżu ołtarza. Można zastosować ozdoby z szarf wiązanych w kokardy. Natomiast wystrzegać się należy dmuchanych baloników, chyba że chcemy, aby ślub przypominał amerykański wiec wyborczy.  Przed ołtarzem trzeba przygotować krzesełka dla Państwa Młodych. Można uszyć na nie ozdobne pokrowce. Oprawa muzyczna to kwestia gustu i zwyczajów w danym związku wyznaniowym. W protestanckim kościele nikogo nie zdziwi chór gospel śpiewający żywiołowe, wesołe pieśni wychwalające Boga.  Ale równie dobrze zabrzmi tam kwartet smyczkowy i natchniony śpiew wiernych. W kościołach katolickich najczęściej gra po prostu organista, ale i tu muzyka klasyczna w wykonaniu zawodowych muzyków będzie dobrze wyglądać.  Muzyków należy zamówić odpowiednio wcześniej i szczegółowo omówić repertuar i moment, w którym ma zabrzmieć dany utwór.  Dobrym pomysłem wydaje się wydrukowanie dla każdego z gości informatora o przebiegu uroczystości. W ten sposób unikniemy nieporozumień  i zamieszania. Spośród najbliższej rodziny lub przyjaciół wybierzmy kogoś, kto będzie nadzorował przebieg uroczystości i jeśli trzeba to nią pokieruje. Po wyjściu Młodych z kościoła można obsypać ich ryżem i obdarzyć oklaskami. W informatorze dla gości podajmy, czy prezenty i kwiaty wręczać należy tuż po ceremonii, czy dopiero w sali weselnej. Na wszelki wypadek przygotujmy transport dla niezmotoryzowanych gości. Może to być np. mikrobus, który zawiezie ich na miejsce weselnego przyjęcia.